السبت، 17 فبراير 2018

الملكة ليزا ... قصة جديدة للأديب المبدع / رفيق فتحي ابوحسن


الحلقه الاولي والثانيه من قصة الملكه ليزا
تمنياتي بقراءه ممتعه
رفيق فتحي ابو حسن

الملكه ليزا
مقدمة الحلقه الاولي
من غير مقدمات اللي اخرني عنكم هو اني وانا باكتب الحلقه الاولي حصل شئ غريب
كل ما اجي اكتب اسم الملكه ليزا النور بيقطع او النور بيخفت زي عود الكبريت لما بينطفي
المهم قلت صدفه مش معقول يعني اللي بيحصل ولا هو اللي بنعمله في الناس هيطلع علينا
المهم ما طولش عليكم ولا طول عادي انتوا وراكم ايه
بدأت في كتابة القصه زي ما صاحبها وعدني انه هيحكيلي بالظبط اول ما جيت اسأله واقوله ايه حكاية الملكه ليزا فجأه النور قطع بصراحه دي حاجه تخوف مع ان قلبي جامد ومش بخاف ابدا لكن دي حاجه غريبه قلت افتح الشباك بمد ايدي ادور علي الشباك في الضلمه ملقتوش مكانه وفجأه لمست ايد شديت ايدي بسرعه واترعبت لقيت ناصر صاحب القصه بيقولي متخفش دي ايدي انا استني افتح لك الشباك
فعلا لقيت نور جاي من ناحية الشباك ولقيت الشباك مقفول بصين علي ناصر بسرعه ازاي نور والشباك مفتحش لقيت ناصر قاعد ادامي وجنبه ملكه علي راسها تاج خوفت جدا مين دي يا ناصر لقيت ناصر بيقولي اهدي انت مش قلت لي انا عايز اعرف قصة الملكه ليزا
قلت ايوه
قالي خلاص انا جبتلك الملكه ليزا لحد عندك
قلبي بيدق بسرعه
الملكه ليزا قاعده امامي
انا ايه اللي خلاني افكر اكتب الروايه دي
يعني ملقتش غير قصص العفاريت
وف لحظه لقيت الكرسي بالملكه ليزا جنبي ع المكتب
ازاي ماعرفش قمت مفزوع سمعت ضحكه صادره من الملكه ليزا وكأن خمسة اشخاص يضحكون سويا بأصوات مختلفه مع صدي صوت وقالت انت هتسمع القصه مني يا انسي وهتكتب اللي اقولك عليه
قلت لها موافق بس خلينا بكره
قالت تمام موعدنا بكره
واختفوا والنور جه وملقتش اي حاجه تثبت انهم كانوا موجودين انا خايف قوي ومرعوب علي العموم بكره ان شاء الله احاول استجمع قوايا مع الملكه ليزا يوووووه النور قطع تاني لو مش مصدقين اعملكم بث مباشر
اكيد بعد ما اتملك اعصابي في حلقه من الحلقات هاعمل بث مباشر مع الملكه ليزا
اسيبكم دلوقتي وعلي موعد مع الحلقه الثانيه الملكه ليزا
وربنا يستر واعرف انام اليله دي
الي القاء مع الحلقه الثانيه
الملكه ليزا الحلقه الثانيه
ينتابني حزن عميق الليله بسبب مرض ابني البكر محمود
لذلك قررت مواجهة الملكه ليزا ف في ساعات الحزن يهرب الخوف ويزيد الاقدام حتي لو كان في المواجهه الموت
والغريب اني زكرت اسم ليزا اليوم ولم ينطفئ النور
ليزا انت ازاي تكتب اسم ليزا بدون كتابة الملكه
انا اذا ماذا سيحدث
ليزا ستري الان
لم يحدث شئ سوي اهتزاز الغرفه بشده ودخان ازرق خانق
و........ ليزا تحولت من فتاه جميله متوجه الي خيال اسود وعينين اشبه بعين الافعي بلمعه شديده وسواد قاتم
لا يدين ولا رجلين خيال فقط شعر كثيف احمر شديد الحمره كالدم تقترب نحوي وكأن الخيال يتسرب ليصل بمواجهتي مباشرة تنظر الي عيني برز قرنين فجأه من مقدمة الرأس مازال القرنين ينموا ويطول 
قارب المتر مسنن المقدمه تحول الوجه والفم فكونا وجه خنزير شرس وفجأه..........صرخه مدويه تصم الاذن وضعت يدي علي اذني من شدة الصوت
وقلت ليزا لن اكتب اسمك كملكه ابدا
صرخه اخري مدويه ثم قالت انا الملكه ليزا ملكة الجن وسيدته من انتي ايها الانسي سأقتلك
قلت انتي سبب فقط وروحي بيد خالقي
ليزا تصرخ بصوت مختلف وكأنه توسل ثم هدأ الوضع وتحولت ليزا الي فتاه جميله رقيقه مره اخري لكن بدون تاج
وقالت اتدري ماذا فعلت
قلت ماذا
قالت جردتني من ملكي
قلت كيف
قالت كان عهد بيني وبين ابي اظل ملكه حتي يأتي من لا يعترف بملكي فينزع مني الملك وانا الان اصبحت بلا مأوي بسببك
قلت ولماذا لم تقولي لي من قبل
قالت ليس مهم ما فعلت
قلت وما المهم
قالت ليرجع ملكي يجب عليك ارجاعه لي انت دون غيرك
قلت كيف
قالت اذا تزوجتني يعود الي ملكي
قلت كيف اتزوج عفريته
قالت المهم توافق اما الكيفيه فدعها لي ثم اكملت
اذا اردت ان اكون شبيهة كليوباترا سافعل انظر
ثم تحولت الي كليوباتر بالفعل ثم تحولت الي جوليا روبرتس ثم تحولت الي هند رستم
ثم قالت اي امرأه تريد قديما او حديثا سأكون
المهم ان توافق
قلت دعيني افكر
قالت ثلاثة ايام لك وبعدها لا اعلم ماذا سيحدث لي ولك
تركتني ليزا وانا لا اعلم ماذا افعل
وانا منهمك ف التفكير نظرت بجانبي وجدت فتاه تجلس تنظر ألي تلبس ملابس بيضاء شفافه وعلي رأسها نفس التاج
قلت من انتي ايتها المخلوقه الجميله
قالت بريتا
قلت ملكه بريتا
قالت نعم فمن حقك انت ان تقول بريتا او الملكه بريتا
قلت لماذا
قالت لانك انت من توجني بتاج الملك
ومن يتوجني يكون زوجي و زوجي الوحيد ف الدنيا الذي يحق له ان ينطق اسمي بدون القاب
وقفت مزهولا وقلت لماذا انا فلست وسيما" حتي يتهافت علي ملوك القرود حتي ما بالك بالجان
قالت لأنك الوحيد الذي استطعت ان تكسر الملكه السابقه ليزا
لم افهم شئ بقدر ما فهمتم
قلت ليزا طلبت مني الزواج وامهلتني ثلاث ايام
قالت لا تفعل فلوا فعلت فور زواجك منها ستقتلك اياك والزواج منها
انتابني الصداع فجأه فقررت ان انهي اللقاء لا ادري ما ألم بي منذ ان قررت الخوض في تلك القصه فإلي اللقاء غدا وادعوا لي بفك الكرب
الي اللقاء في الحلقه القادمه

ليست هناك تعليقات:

اضافة تعليق

جميع الحقوق محفوظة © 2013 منارة القلم الفصيح
تصميم : يعقوب رضا